YENİ İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YENİ MEDYA


Sanayi Devrimi'yle birlikte yaşanmaya başlayan köklü değişiklikler kaçınılmaz olarak toplumun dinamiklerini de etkilemiştir.Ekonomik düzenin yanında insanın yer aldığı diğer sistemler ve toplumsal yaşam doğrudan veya dolaylı olarak yeni hallerine bürünmektedir.21.yüzyılla birlikte önemi giderek artan,büyük bir işleve sahip olan teknoloji,çok amaçlı olarak kullanılabilmektedir.Tıptan gıda sektörüne,otomobil üretiminden bilişime kadar pek çok alanda teknolojinin nimetlerinden faydalanılmaktadır .Teknoloji meydana getirdiği toplumsal yeniliklerin yanında toplumların değerlerine ve insan ihtiyaçlarına bağlı olarak da şekillenmektedir.Dolayısıyla iki yönlü,hem yerel hem küresel etkiye sahip durum ve sonuçtan söz etmek mümkündür.

Telefon ve telgrafla başlayan iletişim teknolojisi,her geçen yıl ilerleme kaydetmektedir.Günümüzde enformasyon kaynakları,sahip oldukları birçok imkanı teknolojiye borçludur.Fiber kablolar,uydular ve alıcılardan oluşan 'ağ sistemi', Dünya'yı sarmalamıştır.Kimi kuramcıların Dünya'yı 'büyük bir köy' olarak nitelemelerinin temel sebebi budur.Özellikle son yirmi-otuz yılda enformasyon alanındaki gelişmeler, 'globalleşme' kavramını ortaya çıkarmıştır.Yüz binlerce kilometre mesafeye anında ulaşabilme imkanı bulunmakta,medya vasıtasıyla herhangi bir yerdeki gelişmelerden haberdar olunmaktadır.Yeni medya,geleneksel medyaya nazaran daha düşük bütçelidir.İnternet üzerinde,sosyal paylaşım ağları vasıtasıyla yayın yapma ve insanların da dilediği yerde bu yayınları izleme imkanı bulunmaktadır.Ayrıca,yeni medya bireylerin çalışma,eğlenme isteklerini,yaşam tarzlarını ve tüketim ihtiyaçlarını da değiştirebilmektedir .Yeni medyanın en belirgin farkları, dijital kodlama sistemine,çok katmana,yoğun kapasiteye ve yüksek hıza sahip olmasıdır. Yeni medyaya örnek olarak sosyal medya siteleri,video oyunları ve DVD'ler sayılabilir.Russell Neuman,yeni medyanın coğrafi anlamda uzaklığın anlamını değiştirdiğini,iletişimin sağlanmasında büyük bir artış sağladığını,iletişimin hızının artırılmasını mümkün kıldığını,interaktif iletişimi güçlendirdiğini,önceden ayrı ve bağlantı kurulamayan iletişimin farklı formların meydana gelmesinde katkı sağladığını belirtmiştir.Dünya'daki büyük medya kuruluşlarının neredeyse tamamı birçok sektörde faaliyet gösteren büyük holdingler himayesinde bulunmaktadır.

Bilginin üretildiği,işlendiği ve dağıtıldığı bölüm olan işlemci,bilgisayar merkezli enformasyon ve iletişim teknolojilerinin kontrolündeki ağ yapılarıyla birlikte bir 'ağ toplumu' ortaya çıkmıştır. Yeni iletişim düzeninin temelinde bireysellik yer almaktadır Amaca ve ihtiyaca göre şekil alabilen değişken bir yapıdadır.İletişim ,televizyon,yazılı basın,radyo,müzik faaliyetleri,online hizmetler gibi farklı mecralarda faaliyet gösteren medya kuruluşlarını sarmış olan bir sistem içinde gerçekleştirilmektedir.

Yeni iletişim teknolojilerinin gözde ürünlerinden olan 'akıllı cep telefonları' başta genç kesim olmak üzere neredeyse bütün yaş grupları tarafından tercih edilmektedir.Diz üstü bilgisayarlarda olduğu gibi görüntülü konuşmalar gerçekleştirmek,sunumlar hazırlamak,ödeme işlemi yapmak ve benzeri birçok özellik daha mümkün hale gelmiştir.

Yüzlerce yılda görülmemiş olan yenilikler,son yıllarda birbiri ardına gerçekleşmektedir .Teknolojiye dayalı ve insan yaratıcılığına bağlı olarak ortaya konulan araçların işlevlerini önümüzdeki yıllarda geliştirmesi şaşırtıcı olmayacaktır.Kullanım amaçlarının etik kurallara uygun bir şekilde olması toplum adına önem arz etmektedir.

e.a.

Yorumlar