21.yüzyılla birlikte popülerliğini daha da artıran
'sihirli kutu' tüm yaş grupları için seyir zevki yaratmaktadır.Görsel medya da
diğer medya türleri gibi var olduğu toplumdan bağımsız değildir.Toplumun bakış açısı,beklentileri,gelenek
ve görenekleri televizyonda da var olmaktadır.Televizyon,haberlerden eğlence
programlarına,filmlerden spor müsabakalarına çok çeşitli seçenekler
sunmaktadır. Bunlarla birlikte programların içinde veya aralarında yayınlanan
reklamlar da televizyonun olmazsa olmazları arasında yer almaktadır. Televizyonun
cazibesi reklamverenlerin de ilgisini çekmekte,büyük bedeller ödeyerek
markalarının kazancını artırabilmeye çalışmaktadır. Yayınlanan reklamlarda
verilmeye çalışılan mesajın içeriğine ve amacına göre erkek,kadın,çocuk gibi
farklı kimlikler yer almaktadır. Reklamlarda bu kimlikler için belirlenmiş
roller ile birlikte insanların algı alanına dokunulmaya çalışılmaktadır.
Televizyon reklamlarındaki kimlik temsilinde en
çok sorun kadın ve çocuklar söz konusu olduğunda yaşanmaktadır.Toplumdaki
ataerkil bakış açısı,televizyon reklamlarına da yön
verebilmektedir.Örneğin;reklamlarda genellikle mutfakta kadını görürüz.Temizlik
ürünleri,beyaz eşya reklamlarının merkezinde kadınlar yer almaktadır.Kadınların
esas vazifesinin yemek yapmak,çocuklarıyla ilgilenmek,evi temizlemek,eşine
hizmet etmek gibi görevler olduğu bilinçaltlarına işlenmektedir.Kadınlar dünya
görüşü olmayan,eğlence ve moda meraklısı,hep güzel gözükmek için çaba gösteren
kişiler olarak da sunulabilmektedir. İşyerlerlerinde patronlar genellikle erkeklerden
oluşurken,kadınlar daha alt pozisyonlarda yer almakta ve söz sahibi
olamamaktadır.Çocukların temsilinde de benzer problemler olduğunu
görebiliriz.Çocuklar,her gördüğü şeyi isteyen,durduk yere huzursuzluk
çıkarabilen bireyler olarak sunulmaktadır.Sağlığa zararlı olduğu uzmanlar
tarafından onaylanmış olan bazı yiyecek ve içecek reklamlarında da çocuklar
oynatılarak ekran karşısındaki akranlarının etkilenmesine çalışılmaktadır.Bir
diğer temsil olan erkek temsilinde çoğu zaman 'güç' öğesi karşımıza çıkar.Reklamlarda erkekler
karşılaştığı sorunları çözen,aileyi ayakta tutan ve geçimini
sağlayan,korkusuz,son kararı veren,itaat edilmeyi bekleyen bireylerdir.Erkeğin
merkezinde yer almadığı bir toplumsal yaşamın asla sağlıklı olamayacağı ima
edilmektedir.Bunların yanında kimlik temsili bakımından sorun içermeyen
reklamlar da bulunmaktadır.Fakat bunlar diğer reklamların yanında çok az bir
yer kaplamaktadır.Sektör,marka ve mesaj farklılığı bunda önemli bir etkendir.
Televizyon her yerden ve her kesim tarafından
ulaşılabilir konumdadır. Dolayısıyla,televizyon yayıncılığının doğal bir
parçası olan reklamların bu konuda profesyonellik kabiliyeti bulunan kişilerin
denetiminde olması gerekmektedir.Yaratılan imajlar günlük hayatta doğrudan veya
dolaylı bir şekilde sorun teşkil edebileceğinden bunların devamlılık
kazanmaması önemlidir.Yoksa televizyon esas amacından uzaklaştırılmış
olacaktır.
e.a.
Yorumlar
Yorum Gönder